In de eerste drie kwartalen van 2020 maakte 10% meer mensen aanspraak op hun rechtsbijstandpolis dan in dezelfde periode in 2019, zo meldde verzekeraar Interpolis. Specifieke claims over arbeidsconflicten namen zelfs toe met 36%. Daarnaast is op Google een groeiende interesse te zien. Per maand werd er in 2020 gemiddeld tweeduizend keer meer op ‘rechtsbijstandverzekering’ gezocht dan in 2019; met pieken in februari en september van 19.000 zoekopdrachten. Mogelijk speelt de coronacrisis hierin een rol. De crisis zorgt voor veel onzekerheid op de arbeidsmarkt – met tal van (nieuwe) arbeidsconflicten tot gevolg. Wanneer kan een rechtsbijstandverzekering uitkomst bieden in het geval van een arbeidsconflict?

Kijk welke rechtsbijstandverzekering het beste bij je past

Corona-conflicten tussen werkgever en werknemer
Een arbeidsconflict. Het kan altijd een keer gebeuren in je loopbaan. Maar in deze tijd ontstaan er geschillen die een jaar geleden nog absurd zouden klinken. Zoals “Mijn baas wil dat ik naar kantoor kom, maar ik vrees voor mijn gezondheid” of “Ondanks mijn verkoudheid word ik verwacht mijn dienst te draaien.” Bij dit soort conflicten is het goed om in gesprek te gaan – en te blijven – en afspraken op papier en via mail vast te leggen. Op die manier is er dossiervorming, mocht het tot een rechtszaak komen. Jezelf vanwege een conflict ziekmelden is een slecht idee. Dit kan gezien worden als werkweigering. Met een rechtsbijstandverzekering kun je bij een arbeidsconflict onder andere mediation vergoed krijgen. Een externe en onafhankelijke mediator probeert dan tot een oplossing te komen voor jou én je werkgever. In tegenstelling tot een advocaat, die enkel het belang van zijn cliënt dient.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *